Yamaha Tracer 700

Jeżeli szukasz następcy ze stajni Yamahy dla swojego wysłużonego Fazera – przestań. Tracer 700, tak inny konstrukcyjnie od FZ6 i FZ8, a jednak, według mnie, ma dużą szansę zastąpić lubiane uniwersalne Fazery.

Mały turysta

Yamaha w 2016 przedstawiła nowy motocykl sportowo turystyczny. Oparty na bazie MT-07, doposażony w pół owiewki i turystyczną kierownicę, Tracer zapełnił lukę powstałą po modelu Fazer8, ale czy można go nazwać godnym następcą postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście.

Wygląd

Chociaż bazą do powstania Tracera była konstrukcja MT-07, to Yamaha bez zmian przeszczepiła tylko silnik i hamulce, reszta w stosunku do nakeda jest zaprojektowana od nowa.

Linia motocykla może się podobać, ostre kształty wytłoczeń, agresywna sylwetka czachy, wydech pod silnikiem, to wszystko buduje wizerunek motocykla który ma aspiracje do agresywnej jazdy.

 

Ale Tracer to nie tylko połykanie zakrętów czy dojazdy do pracy.

Konstruktorzy zaprojektowali motocykl, jako małego turystę. Motocykl wyposażony jest w półotwartą owiewkę która do 130 km pozwala na komfortową jazdę, dopiero powyżej tej prędkości czuć pęd powietrza, co wymusza pochylenie sylwetki (niższe osoby będą miały lepiej, bo podniesienie maksymalnie szyby pozwoli na bardziej wyprostowaną pozycję).

Yamaha ma dość zwartą konstrukcję i jak na swoje poręczne gabaryty, jest wyjątkowo wygodna. Między tankowaniami nie odczuwałem bólu ani w kręgosłupie, ani w kolanach, dzięki wyprostowanej pozycji również nadgarstki były odciążone.

Prawdę mówiąc komfort podróży zaskoczył mnie najbardziej, pomimo że Tracer 700 określany jest jako sportowo turystyczny, podchodziłem do tego opisu z dystansem (wyprostowana sylwetka to jedno, ale ergonomia kanapy i kąt zgięcia kolan to drugie, obie te rzeczy są bardzo ważne przy dłuższych przejazdach), motocykl bardzo miło mnie zaskoczył – wielki plus dla Tracera za wygodę.

Prowadzenie

Rozstaw kół 1450 mm, kąt nachylenia główki ramy 24,8 stopnia. Te parametry zmieniły się względem MT-07 (1400 mm i 24 stopnie). A po ludzku, co to daje?

Dobra stabilność jazdy na prostej przy wyższych prędkościach i jednocześnie łatwość wchodzenia w zakręty. Tracer bez wysiłku kładzie się z boku na bok i ma świetną stabilność w złożeniu. lawirowanie między samochodami w zatłoczonym mieście czy połykajnie zakrętów w Bieszczadach, obie te żeczy przychodzą mu z wielką łatwością.

 

Silnik i dynamika

Silnik ma 698 cm3 pojemności i generuje 75 KM, czy to mało? Według mnie wystarczająco do jazdy w jedną osobę, we dwoje mogą być już kłopoty z dynamicznym wyprzedzaniem.

Silnik to konstrukcja rzędowa dwucylindrowa, i to jest główna różnica pomiędzy starszym Fazerem a Tracerem, motocykle z serii FZ miały rzędowe “czwórki”. Czy to dobrze czy źle? Według mnie lepiej.

Dwucylindrowiec zbudowany w technologii “crossplane” (wał korbowy przesunięty of 270 stopni, wymusza asymetryczny zapłon) jest bardzo elastyczny, ciągnie równo od samego dołu, a przy wyższych obrotach dostaje dodatkowego kopa. Jak to się przekłada w praktyce? Możemy spokojnie przyspieszyć na 6 biegu od 60 do odcięcia, bez nerwowego szarpania. Taka elastyka jest super wygodna przy wyprzedzaniu na trasie i podczas jazdy w mieście, bo ogranicza nam wachlowanie biegami.

 

Hamulce

Hamulce zostały niezmienione względem MT-07. Dwa pływające dyski 282mm z przodu pozwalają wyhamować maszynę w każdych warunkach. Czasami czuć jakby były lekko drewniane ale ogólnie swoją robotę wykonują dobrze.

 

Podsumowanie

Yamaha wykonała – znowu – kawał dobrej roboty. Zbudowała bardzo dobry uniwersalny motocykl, z zacięciem małego turysty, doskonałego następcę linii Fazer. Maszyna prowadzi się łatwo, nie wyzwala skrajnych emocji. Podczas jazdy nią długo nie mogłem określić jakie emocje wywołuje. Dopiero z perspektywy czasu zdołałem je określić. Tracerowi można zaufać, dowiezie cię zarówno do pracy jak i na wakacje. Jest jak dobry kumpel, na którym można polegać.

 

Dane techniczne

Typ silnika: 2-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą, DOHC, 4-zaworowy

Pojemność: 689 cm3

Moc maksymalna: 55,0 kW (74,8 KM) @ 9 000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 68,0 Nm (6,93 kg-m) @ 6 500 obr./min

Spalanie: 4,3 l/100km

Hamulec przedni: Podwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø 282 mm

Hamulec tylny: Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 245 mm

Opona przednia: 120/70 R17 M/C 58W (tubeless)

Opona tylna: 180/55 R17 M/C 73W (tubeless)

Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa): 196 kg

Pojemność zbiornika paliwa: 17,0 l

Pojemność zbiornika oleju: 3,0 l

Cena: 34900 zł