Aprilia Tuareg 660

Aprilia pokazała swój nowy motocykl w klasie Adventure. Szykuje się mocny konkurent dla Yamaha Tenere 700.

Styl: doskonały przykład funkcjonalnego wzornictwa

Projekt Tuarega 660 jest wynikiem pracy PADC (Piaggio Advanced Design Center), placówki stylistycznej Grupy Piaggio w Pasadenie w Kalifornii, uprzywilejowanego punktu obserwacyjnego na świecie, położonego dokładnie tam, gdzie rodzą się trendy, które następnie rozprzestrzeniają się wszędzie. Projektanci, pod kierownictwem Miguela Galluzzi, wymyślili niekonwencjonalny, absolutnie charakterystyczny styl, którego myślą przewodnią była eliminacja każdego szczegółu, który nie pełnił określonej funkcji, w celu ograniczenia wymiarów i masy całkowitej. Styl zrodzony z poszukiwania idealnej równowagi pomiędzy formą a cechami technologiczno-funkcjonalnymi.

Inspiracja pochodzi ze sprzętu używanego w outdoorze i przedmiotów technicznych przeznaczonych do uprawiania sportów ekstremalnych: niezwykle funkcjonalne przedmioty, których piękno wynika z ich technicznego aspektu. W ten sam sposób, projekt Aprilia Tuareg 660 przekazuje ideę pojazdu gotowego sprostać wszelkim potrzebom, zawsze rozwijanego z naciskiem na funkcjonalność. Z kolei grafika i logo wariantu Indigo Tagelmust to wyraźny hołd dla Tuareg 600 Wind z 1988 roku.

Bardzo szczególne i innowacyjne jest rozwiązanie wybrane dla przedniej szyby, utworzonej wyłącznie przez dużą pleksi, której przezroczystości pozwalają na pełny wgląd w precyzyjnie wykończony wspornik, wykonany ze specjalnego techno polimeru wzbogaconego włóknem szklanym, który ma również funkcję wspierania oprzyrządowania: dowód konstruktorskiej staranności Tuareg 660. Z tego samego powodu nie ma klasycznych paneli tylnych, które są zastąpione przez dwa panele, które można usunąć po zamontowaniu zestawu kufrów motocyklowych (oferowanych jako wyposażenie dodatkowe), dzięki czemu pozostają one bliżej nadwozia pojazdu. Pełny system oświetlenia LED obejmuje nowy zespół świateł przednich o kompaktowych wymiarach oraz obwodowe światła DRL. Tuareg 660 oferuje, po raz pierwszy w tej kategorii, koncepcję podwójnej owiewki z funkcją aerodynamicznego docisku, wprowadzoną już z powodzeniem w RS 660 i Tuono 660, co potwierdza zaangażowanie Aprilii w badania nad coraz bardziej złożonymi rozwiązaniami aerodynamicznymi, z korzyścią dla osiągów i komfortu.

Ergonomia i jazda: prawdziwa Aprilia

Definicja ergonomii była jednym z najbardziej złożonych wyzwań, z jakimi musieliśmy się zmierzyć podczas projektowania, ponieważ głównym celem Tuarega 660 było stworzenie najlepszej syntezy pomiędzy dwoma odległymi światami, takimi jak jednocylindrowe enduro i motocykle typu adventure. Równoległa konfiguracja dwucylindrowego silnika Aprilii umożliwiła utrzymanie niskiej wysokości siedziska od podłoża i ustalenie bardzo zredukowanego łuku końskiego, ułatwiając oparcie obu stóp na podłożu jeźdźcom każdego wzrostu.

W celu połączenia dużego skoku tylnego koła, który jest niezbędny w terenie, z łatwością wejścia na siedzenie, aby wsiąść, obszar pod siedzeniem został wydrążony tak bardzo, jak to możliwe, co pozwoliło na zaprojektowanie eleganckiego, ale dostępnego ogona. Równie wiele uwagi poświęcono analizie wymiarów, aby mieć bardzo kompaktowy i smukły motocykl, zwłaszcza w obszarze kontaktu nóg ze zbiornikiem, pomimo jego pojemności 18 litrów, aby zagwarantować zasięg 450 km.

Pozycja jazdy zachęca do podróżowania, dzięki mało zgiętym nogom i plecom, które przyjmują wyprostowaną i zrelaksowaną postawę; zwężająca się ku dołowi aluminiowa kierownica, szeroka i wysoka, pozwala na optymalną kontrolę przodu, dając kierowcy wspaniałe wrażenia z prowadzenia i czucia typowe dla wszystkich motocykli Aprilia. Pasażer ma do dyspozycji długą i wygodną część siedziska oraz dwa wygodne, zintegrowane uchwyty. Off-roadowe przeznaczenie Tuarega 660 jest widoczne podczas jazdy na stojąco w warunkach terenowych: ekstremalna zwartość centralnej części przypomina nawet mono enduro, podczas gdy układ siedzenia i boków pozwala jeźdźcowi na dużą swobodę ruchów. Aby zapewnić maksymalną kontrolę w terenie, można zdjąć gumowe osłony podnóżków i łatwo podnieść końcówkę dźwigni tylnego hamulca. Wysoka pozycja kierownicy pozwala na lekkie pochylenie ciała do przodu, utrzymując wyprostowaną postawę podczas aktywnej jazdy. Skrupulatna dbałość o ograniczenie masy każdego komponentu pozwoliła zredukować całkowitą masę własną do zaledwie 204 kg, co jest doskonałym wynikiem w kategorii adventure klasy średniej. Lekkość, zwartość i doskonałe wyważenie w połączeniu z rekordowym skokiem zawieszenia sprawiają, że Tuareg jest nowym wyznacznikiem sportowego charakteru i wydajności w prawdziwych warunkach terenowych.

Podwozie: od Aprilii kolejny punkt odniesienia

Zawodnicy Aprilii zawsze byli uznawani za najlepszych na świecie za ich skuteczność w sporcie, a w szczególności za to wyjątkowe i niepowtarzalne uczucie z przednim kołem, które są w stanie zapewnić. Są one wynikiem kultury projektowania i konstruowania wywodzącej się bezpośrednio z doświadczeń Aprilia Racing, która zdobyła już 54 tytuły mistrza świata. Podwozie Tuarega 660, podobnie jak w przypadku jego drogowych sióstr, ma być nowym punktem odniesienia w kategorii zarówno na drodze, jak i poza nią. Oczywiście wszystko jest zupełnie inne w porównaniu do RS i Tuono, które zostały zaprojektowane do „ciężkiej pracy”, czyli do wymagającej jazdy terenowej, potęgowanej przez znaczne obciążenie pokładowe.

Rama jest nową konstrukcją wykonaną z wysokowytrzymałych rur stalowych i płyt tłoczonych; stalowy wspornik siodła jest przyspawany do ramy, co daje w efekcie naprawdę solidny zespół zdolny wytrzymać obciążenie do 210 kg, spełniając tym samym wszelkie wymagania dotyczące obciążenia podczas podróży z kuframi i pasażerem na pokładzie.Solidność konstrukcji jest również gwarantowana przez sześć punktów mocowania silnika do ramy (w porównaniu do trzech w RS 660 i dwóch w Tuono 660), który nie jest już wykorzystywany jako element nośny (jak w RS 660 i Tuono 660), ale jako element naprężony. Jego pozycja jest również obrócona do tyłu o około 10° w porównaniu z motocyklami szosowymi, aby ustawić cylinder bardziej pionowo, zmniejszyć moment bezwładności i odchylenie motocykla oraz uczynić go bardziej zwrotnym w ciasnych zakrętach.

Dwuramienny aluminiowy wahacz, który jest bardzo długi, aby zapewnić maksymalną trakcję, jest wbudowany zarówno w ramę, jak i w silnik i napędza amortyzator za pomocą progresywnego połączenia. Zawieszenie Kayaba, o bardzo długim skoku (240 mm), posiada regulację tłumienia odbicia i dobicia oraz napięcia wstępnego sprężyny (w przypadku amortyzatora, poprzez wygodne hydrauliczne pokrętło napięcia wstępnego). Set-up wybrany przez Aprilię jest idealny do pokonywania wszelkich przeszkód w wymagającej jeździe terenowej, ale jednocześnie pozwala na przyjemną jazdę na drodze. Zbiornik paliwa to kolejny element, który dobrze oddaje prostotę wzornictwa Tuarega 660. Pomimo dużej pojemności 18 litrów, jest bardzo wąski w okolicy nóg i całkowicie chroniony przez ramę, dzięki czemu nie wymaga dodatkowego zabezpieczenia. Jego pionowe ułożenie pozwala na utrzymanie paliwa blisko środka ciężkości, bez wpływu na dynamikę jazdy poprzez zmianę jego objętości lub pozycji wewnątrz zbiornika, na przykład podczas pokonywania stromych wzniesień. Obszar zasysania paliwa znajduje się pod siodłem, co przynosi korzyści zarówno w zakresie centralizacji masy, jak i odprowadzania ostatniej kropli. Wybór rozmiarów aluminiowych kół bezdętkowych pokazuje wyraźnie off-roadowe przeznaczenie Tuarega 660: przednie koło 2,5 x 21″; tylne koło 4,5 x 18″. Oba są wyposażone w opony Pirelli Scorpion Rally STR w rozmiarach odpowiednio 90/90 i 150/70. W układzie hamulcowym Brembo zastosowano parę tarcz 300 mm i dwutłoczkowych zacisków z przodu oraz pojedynczą tarczę 260 mm i jednotłoczkowy zacisk pływający z tyłu.

Osiągi i bezpieczeństwo dzięki elektronicznemu pakietowi sterowania APRC

Aprilia zawsze przodowała w dziedzinie elektroniki (jako pierwsza wprowadziła kontrolę przepustnicy Ride-by-Wire w motocyklu MotoGP w 2002 roku, a w 2007 roku jako wyposażenie standardowe), a obecnie może pochwalić się pakietem kontroli elektronicznej APRC (Aprilia Performance Ride Control), opracowanym podczas zawodów najwyższej rangi i ocenionym przez opinię publiczną i krytyków jako jeden z najbardziej efektywnych i zaawansowanych dostępnych.

Aprilia Tuareg 660 jest wyposażona w elektroniczną przepustnicę Ride-by-Wire multimap, zapewniającą płynne, progresywne zarządzanie przepustnicą już od niskiego zakresu obrotów, oraz specjalny pakiet elektronicznych kontrolerów APRC, ukierunkowanych na osiągi i bezpieczeństwo, z dedykowanymi ustawieniami zapewniającymi bezpieczną, ekscytującą jazdę na drodze, a jednocześnie niefiltrowaną jazdę w terenie, gwarantującą najczystszą przyjemność z jazdy.

APRC Tuareg 660, opracowany specjalnie dla tego modelu, zawiera:

  • ATC: Aprilia Traction Control, kontrola trakcji, która może być regulowana na 4 poziomach i z możliwością wyłączenia, charakteryzująca się logiką interwencji o wysokiej wydajności i precyzji.
  • ACC: Tempomat Aprilia, do utrzymywania zadanej prędkości bez konieczności użycia przepustnicy, bardzo przydatny podczas jazdy.
  • AEB: Aprilia Engine Brake, system kontroli hamowania silnikiem podczas zamykania przepustnicy. regulowany na 3 poziomach.
  • AEM: Aprilia Engine Map, 3 różne mapowania dostępne, aby zmienić charakter i dostarczanie mocy silnika. Maksymalna moc wyjściowa nie ulega zmianie.
  • Szeroki katalog akcesoriów dedykowanych Tuaregowi 660 obejmuje również AQS: Aprilia Quick Shift, elektroniczną skrzynię biegów, umożliwiającą niezwykle szybką zmianę biegów bez zamykania przepustnicy i bez użycia sprzęgła, wyposażoną również w funkcję downshift, która pozwala na zmianę biegu bez dotykania sprzęgła.

Aby zmaksymalizować wrażenia z jazdy i ułatwić życie na pokładzie, Aprilia opracowała cztery specjalne Tryby Jazdy dla Tuareg 660: kierowca musi jedynie wybrać Tryb Jazdy, który najlepiej interpretuje jego potrzeby, aby automatycznie uzyskać najlepsze ustawienia dla kontroli trakcji, hamulca silnikowego, ABS i wszystkich innych zarządzanych parametrów.

Spośród czterech trybów jazdy, dwa są przeznaczone do jazdy po asfalcie, jeden jest specyficzny dla jazdy terenowej, a jeden jest w pełni konfigurowalny:

  • Urban, do codziennej jazdy, z poziomami interwencji kontrolnych zorientowanych na bezpieczeństwo; ABS jest aktywny na obu kanałach;
  • Explore, do ekscytującej jazdy po drogach, z poziomami interwencji, które pozwalają cieszyć się jazdą. ABS jest aktywny na obu kanałach.
  • Offroad, specjalnie do jazdy terenowej, z minimalnym poziomem kontroli trakcji i hamowania silnikiem. Mapowanie silnika jest najbardziej płynne w dostarczaniu mocy. ABS jest wyłączony na tylnym hamulcu i może być również usunięty na przednim hamulcu.
  • Individual, co pozwala na całkowite dostosowanie sterowania elektronicznego do potrzeb klienta.

Zarządzanie ustawieniami elektronicznymi ułatwiają intuicyjne elementy sterujące na kierownicy: lewy element sterujący na kierownicy umożliwia szybką regulację kontroli trakcji i tempomatu (oraz innych funkcji); prawy element sterujący na kierownicy umożliwia szybki wybór żądanego trybu jazdy.

Kolorowe, cyfrowe przyrządy pomiarowe TFT o przekątnej 5 cali doskonale wyświetlają różne parametry i są wyposażone w czujnik zmierzchu, który dostosowuje jasność do oświetlenia otoczenia. Wyposażenie dodatkowe obejmuje Aprilia MIA, platformę multimedialną Aprilii, która pozwala na podłączenie smartfona do motocykla, rozszerzając funkcje oprzyrządowania. System Aprilia MIA oferuje protokół połączenia, który minimalizuje zużycie baterii smartfona i obejmuje zarówno system informacyjno-rozrywkowy do zarządzania asystentem głosowym, połączeniami telefonicznymi i muzyką za pomocą przycisków na kierownicy, jak i funkcję nawigacji, dzięki której wskazówki dojazdu mogą być wyświetlane bezpośrednio na desce rozdzielczej. Aplikacja Aprilia MIA umożliwia również rejestrowanie przebytych tras i analizowanie danych uzyskanych bezpośrednio w aplikacji dzięki funkcji telemetrii z odniesieniem geograficznym.

Charakter i osiągi dzięki dwucylindrowemu silnikowi Aprilii o mocy 80 KM

Ultranowoczesny bliźniak 660, podstawa nowej rodziny Aprilii, został stworzony z myślą o wyposażeniu gamy motocykli o różnych zastosowaniach: wszechstronność była jednym z celów projektowych, obok osiągów i niskiej wagi. Jest to jeden z powodów, dla których podjęto decyzję o opracowaniu równoległego silnika dwucylindrowego, bardzo kompaktowej jednostki najnowszej generacji, wywodzącej się z przedniej części silnika V4 o pojemności 1100 cm3, którego koncepcję i wymiary naśladuje, i posiadającej homologację Euro 5. Konfiguracja ta wyróżnia się zwartością i lekkością; silnik o zmniejszonych wymiarach poziomych i bocznych pozwala na dużą swobodę projektowania zarówno w zakresie rozmieszczenia podstawowych elementów, takich jak układ dolotowy i wydechowy, jak i podwozia, ponieważ można go dobrze wkomponować w różne typy konstrukcji.

Konfiguracja zamontowana z przodu zapewnia kierowcy komfort dzięki lepszemu odprowadzaniu ciepła i daje projektantom pełną swobodę w wykorzystaniu przestrzeni; ponadto, architektura ta jest lepiej przystosowana do chłodzenia, również dzięki pomysłowemu systemowi podwójnych ścianek owiewki, zastosowanemu we wszystkich modelach Aprilia 660, który ma na celu przyspieszenie przepływu powietrza przez nią. W tym samym celu zaprojektowano długie kolektory wydechowe, które prowadzą do tłumika zamontowanego z boku, co jest idealnym rozwiązaniem dla szybkiej konserwacji.

Nowy dwucylindrowy silnik Aprilii jest wynikiem doświadczeń zdobytych przy tworzeniu niezwykle mocnego silnika RSV4 i dlatego bazuje na niezwykle wydajnej, efektywnej i sprawdzonej bazie technicznej: głowica cylindra, komory spalania, kanały, cylindry i tłoki pochodzą z modelu V4. Otwór ma również 81 mm, jak w modelu V4 o pojemności 1099 cm3, a skok 63,9 mm. Decyzja o wykorzystaniu technologii V4 gwarantuje doskonałe osiągi, nawet biorąc pod uwagę wysokie prędkości skoku tłoka w stosunku do rzeczywistej pojemności skokowej. Oczywiście wszystkie elementy silnika, w tym odlewy i matryce, zostały zaprojektowane i opracowane specjalnie dla modelu 660.

Silnik posiada poziomo dzieloną, dwuczęściową skrzynię korbową z cylindrami zintegrowanymi z górną połową skrzyni korbowej w celu zmniejszenia wymagań przestrzennych i zwiększenia wytrzymałości konstrukcji. Cylindry są odsunięte od wału korbowego, aby zminimalizować tarcie wewnętrzne podczas popychania tłoków.

Specjalne rozwiązania przeznaczone dla Tuaregów dotyczyły zarówno górnej, jak i dolnej części silnika, a ich celem było odpowiednio zwiększenie momentu obrotowego przy niskich obrotach oraz zapewnienie prawidłowego smarowania w warunkach terenowych. Wałki rozrządu w układzie czterech zaworów na cylinder z podwójnym rozrządem, sterowane łańcuchem bocznym, mają różne skoki, aby zwiększyć maksymalny moment obrotowy przy niższych obrotach. Nowa konstrukcja układu dolotowego z dłuższymi kanałami i nową skrzynką filtracyjną, umieszczoną między kolektorem a zbiornikiem, ułatwia wyjmowanie filtra powietrza. Wreszcie, nowy układ wydechowy optymalizuje osiągi silnika w zakresie niskich i średnich obrotów. W modelu Tuareg 660 opracowano algorytm zarządzania wyprzedzeniem zapłonu, który umożliwia doskonalenie spalania w każdych warunkach obciążenia cieplnego silnika, optymalizując jego osiągi i zużycie paliwa. W porównaniu do swoich drogowych odpowiedników, przełożenie na pierwszym biegu (krótsze) i napęd końcowy również się różnią, z przyjęciem zębatki z dwoma mniejszymi zębami (15, w porównaniu do 17 w RS 660 i Tuono 660), aby zapewnić maksymalną reakcję na przepustnicę. Jeśli chodzi o układ smarowania z mokrą miską olejową, zastosowano nową komorę olejową o tej samej pojemności, ale wyższą, co pozwoliło zwiększyć prześwit do niebotycznej wartości 240 mm. W misce olejowej zastosowano nowe przegrody, pozwalające na obecność odpowiedniej ilości środka smarnego w każdych warunkach oraz nową ssawkę z innym króćcem ssącym. Obieg oleju ma nowy kanał w półpodziale, który przenosi środek smarny do miski olejowej, zapobiegając zastojowi w skrzyni biegów.

Podobnie jak w RS 660 i Tuono 660, mokre sprzęgło wielotarczowe ze sprzęgłem poślizgowym posiada mechaniczny system blokowania, który umożliwia bardzo płynne sterowanie z kierownicy bez negatywnego wpływu na osiągi.

Uzyskane w ten sposób osiągi są nawet wyższe niż w przypadku większych silników: moc maksymalna wynosi 80 KM przy 9 250 obr/min; maksymalny moment obrotowy 70 Nm. jest oferowany przy znacznie niższych obrotach niż w RS 660 (6 500 obr/min w porównaniu do 8 500 obr/min w RS 660), przy czym 75% tego momentu jest dostępne od 3 000 obr/min, a odsetek ten wzrasta do 85% po dotknięciu 4 500 obr/min. Układ wtrysku paliwa składa się z pary przepustnic o średnicy 48 mm, z lejami wlotowymi o różnej długości, aby zoptymalizować dostarczanie paliwa przy wysokich i średnich obrotach.

Wersje i kolory

Aprilia jako pierwsza oderwała się od utartych schematów kolorystycznych, które więziły świat motocykli przez dziesięciolecia, wprowadzając fantastyczne awangardowe kolory już w latach 90-tych. Zgodnie z tą tradycją i dążąc do maksymalnego wyróżnienia również z graficznego punktu widzenia, gama kolorów Aprilia Tuareg 660 prezentuje wariant Acid Gold, z powodzeniem wprowadzony już w RS i Tuono, najbardziej odpowiedni do podkreślenia innowacyjnego designu Tuarega 660.

Aprilia Tuareg 660 jest również dostępna w wariancie Martian Red, wyraźnie zdominowanym przez czerń i czerwień, kolory, które są częścią sportowego dziedzictwa Aprilii. Trzecia grafika nosi nazwę Indaco Tagelmust i jest najbardziej ikoniczna, wyraźnie inspirowana grafiką z 1988 roku z Tuareg Wind 600.

Aprilia Tuareg 660 jest zmniejszona do 35 kW, idealny dla początkujących jeźdźców i na którym wszystkie inne parametry techniczne pozostają niezmienione.