Superleggera (superlekka) V4 jest najpotężniejszym i najbardziej zaawansowanym technologicznie modelem produkowanym przez Ducati, który będzie wytwarzany jako limitowana edycja zaledwie 500 indywidualnie numerowanych motocykli.
Jedyny na świecie legalny motocykl uliczny z ramą, wahaczem i kołami z włókna węglowego. Skrzydła dwupłatowe i ekstremalna aerodynamika Stosunek mocy do masy 1,54 KM/kg w konfiguracji zestawu wyścigowego, rekordowa wartość dla motocykla użytkowanego na drogach publicznych. Dostawy rozpoczynają się w czerwcu 2020 r. w tempie 5 motocykli dziennie. Nabywcy Superleggera V4 otrzymają również możliwość przetestowania na torze fabrycznego Panigale V4 R startującego w Mistrzostwach Świata Superbike’a oraz, po raz pierwszy w historii, wyjątkową okazję do przetestowania Desmosedici GP20.
Dzięki Superleggera V4, Ducati spełnia marzenie o przesunięciu granic inżynierii, dbałości o szczegóły i wzornictwo motocyklowe, dzięki projektowi, który stanowi największe bolońskie arcydzieło w dziedzinie inżynierii, wydajności i projektowania.
Po ekskluzywnym pokazie dla swoich najbardziej zapalonych i lojalnych klientów, Ducati prezentuje teraz oficjalnie swój nowy Superleggera V4, najpotężniejszy i najbardziej zaawansowany technologicznie motocykl, jaki kiedykolwiek został wyprodukowany przez producenta Borgo Panigale, produkowany w limitowanej serii zaledwie 500 indywidualnie numerowanych motocykli.
Superleggera V4 jest jedynym na świecie motocyklem dopuszczonym do ruchu z całą konstrukcją nośną podwozia (rama, rama nośna, wahacz i koła) wykonaną z materiału kompozytowego, dzięki czemu osiągnięto redukcję wagi o 6,7 kg.
Aby zapewnić najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa, komponenty te są w 100% testowane przy użyciu najbardziej zaawansowanych technik zapożyczonych z przemysłu lotniczego, takich jak termografia, badania ultradźwiękowe i tomografia.
Wymiary podwozia zostały zmodyfikowane w celu zoptymalizowania do eksploatacji na torze poprzez zwiększenie długości wahacza.
Ogólnym wynikiem jest niezrównana moc hamowania, szybsze pochylanie się w zakrętach i ostrzejsze tory podczas wychodzenia z zakrętów.
Osiągnięty poziom osiągów jest niezwykle wysoki: Alessandro Valia, oficjalny tester Ducati, wziął motocykl, wyposażony w zestaw wyścigowy i gładkie opony, na tor Mugello w 1:52:45, mniej niż dwie sekundy od czasu okrążenia Panigale V4 R SBK, zwycięzcy włoskich mistrzostw Motorspeed 2019 (CIV) z Michele Pirro.
Wiele elementów wykonanych jest z włókna węglowego, formowanego w zaawansowane aerodynamiczne kształty. Należą do nich owiewki, które zapewniają poziom wydajności aerodynamicznej odpowiadający i przewyższający obecne motocykle MotoGP. Dzięki „dwupłatowym” owiewkom zainspirowanym przez Ducati MotoGP 2016, o najwyższych osiągach w tej dziedzinie, może zagwarantować siłę docisku 50 kg przy 270 km/h, o 20 kg większą niż w przypadku owiewek w modelach Panigale V4 MY20 i V4 R. Ta siła docisku poprawia przyspieszenie, przeciwdziałając tendencji do kołysania się, oraz zwiększa stabilność hamowania.
Owiewki z włókna węglowego są również wyposażone w przyciągającą wzrok liwerię inspirowaną Desmosedici GP19, która zestawia czerwień GP19 z nagim karbonem, który podkreśla kształty, materiały i szczegóły techniczne.
Pod karbonową powłoką znajduje się silnik Desmosedici Stradale R, lżejszy i mocniejszy niż kiedykolwiek. Model 998 cm3 90° V4, który napędza Superleggera V4 waży w rzeczywistości o 2,8 kg mniej niż 1,103 cm3 V4. Dzięki homologowanemu układowi wydechowemu Akrapovič dostarcza nie mniej niż 224 CV w konfiguracji drogowejj (dane homologacyjne UE). Liczba ta wzrasta do 234 CV po wyposażeniu go w tytanowy układ wydechowy Akrapoviča do użytku na torze, który znajduje się w zestawie wyścigowym dostarczanym wraz z motocyklem.
Wyścigowy charakter silnika jest podkreślony przez zastosowanie suchego sprzęgła i indywidualną ręczną regulację układu rozrządu Desmodromic.
Tylko w modelu Superleggera V4 występuje specjalna funkcja kalibracji silnika dla wyścigowych układów wydechowych daje możliwość dostępu do wyświetlacza „RaceGP”. Przeznaczony wyłącznie do użytku na torze i zaprojektowany z cennym wkładem Andrea Dovizioso, jest bezpośrednim odwzorowaniem deski rozdzielczej w Desmosedici GP20.
Dzięki szerokiemu zastosowaniu włókien węglowych, tytanowych i magnezowych komponentów oraz innych elementów obrabianych z litego aluminium, Superleggera V4 ma suchą masę zaledwie 159 kg (16 kg mniej niż Panigale V4), co przekłada się na stosunek mocy do masy 1,41 KM/kg: jest to rekordowa liczba dla szosowego, sportowego motocykla. Montaż dostarczonego zestawu wyścigowego i przełączenie motocykla na konfigurację torową zwiększa moc do 234 KM, obniżając masę do 152,2 kg i zwiększając stosunek mocy do masy do 1,54 KM/kg.
Elektroniczna regulacja została również opracowana w celu wzmocnienia wyścigowego charakteru tego motocykla. Ich parametry operacyjne są domyślnie powiązane z trzema przeprogramowanymi trybami wyścigowymi (nazwanymi Wyścig A, Wyścig B i Sport). Istnieje również – po raz pierwszy – pięć dodatkowych trybów jazdy, które mogą być spersonalizowane z ustawieniami preferowanymi przez zawodnika. Jeźdźcy mogą monitorować czasy okrążeń za pomocą ulepszonego Lap Timera, który może rejestrować współrzędne mety i czasu podziału dla pięciu ulubionych torów. Współrzędne te mogą być przywoływane na początku każdego dnia toru bez konieczności powtarzania procedury ustawień. Domyślne ustawienia systemowe zawierają szczegóły dotyczące czasu mety/rozdzielenia: Laguna Seca, Mugello, Jerez, Sepang i Losail.
Do tego dochodzi pakiet elektroniki najnowszej generacji zawierający strategie EVO 2 dla DTC i DQS up/down.
Inne standardowe elementy to lżejszy układ zawieszenia Öhlins, z widelcem pod ciśnieniem i lżejszymi, obrabianymi maszynowo, aluminiowymi dnami widelców, tytanowa sprężyna amortyzatorów i zawory GP, które poprawiają tłumienie nierówności drogi podczas początkowej fazy kompresji.
System hamulcowy jest najlepszy w asortymencie produkcyjnym Brembo, ze zaciskiem MCS wyposażonym w zdalnie regulowaną szczelinę dźwigni i zaciskami Stylema® R, wyjątkowymi dla Superleggera V4, aby zapewnić większą spójność skoku przedniego hamulca podczas długich przejazdów na torze.
Drobiazgowa dbałość o szczegóły jest również widoczna w osłonie chłodnicy wykonanej z litego aluminium oraz dedykowanym kluczyku do stacyjki z aluminiową wkładką pokazującą numer motocykla.
Ekskluzywność materiałów i rozwiązań technicznych znajduje odzwierciedlenie w ograniczonej liczbie motocykli: tylko 500, wszystkie indywidualnie numerowane i wyposażone w certyfikat autentyczności. Numer identyfikacyjny motocykla (XXX/500), odpowiadający numerowi VIN, znajduje się na ramie, jarzmie widelca i kluczuku stacyjki.
Początek dostaw planowany jest na czerwiec 2020 roku w Europie, a biorąc pod uwagę ogromną złożoność produkcji tak wielu komponentów, ilość ta jest ograniczona do zaledwie 5 motocykli/dzień. Jednak wszystkie motocykle zostaną wyprodukowane w 2020 roku.
Klienci Superleggera jako jedyni mają możliwość zakupu ekskluzywnego skórzanego kombinezonu Superleggera V4 premium ze zintegrowaną poduszką powietrzną i kaskiem z włókna węglowego, oba w kolorach i grafice emblazowanych na motocyklu. Produkowana przez Dainese skóra łączy w sobie lekkość i wytrzymałość z bezpieczeństwem systemu D-air®. Podobnie, skrupulatnie wykonany kask Arai, który jest wykonany z włókien węglowych klasy lotniczej, oferuje niezrównaną ochronę i komfort.
Pakiet, który Ducati przygotowało dla entuzjastów kupujących Superleggerę V4, zawiera również dostęp do „SBK Experience”, dzięki któremu właściciele mogą jeździć Panigale V4 R, startującym w Mistrzostwach Świata SBK, na torze testowym w Mugello. Jeszcze bardziej zadziwiające jest to, że 30 właścicieli Superleggera V4 będzie miało niepowtarzalną okazję do skorzystania z „MotoGP Experience” i spełnienia marzeń każdego entuzjasty wyścigów. Po raz pierwszy będą mogli jeździć na torze Desmosedici GP20 używanym przez Dovizioso i Petrucci, przy ścisłym wsparciu techników Ducati Corse.
Te szczególne wydarzenia i możliwości są tak samo wyjątkowe jak ten nowy model Ducati. Superleggera V4 jest ekstremalna, zaprojektowana i opracowana z myślą o osiągnięciu maksymalnych osiągów na torze i zapewnieniu pełnej niezawodności i przyjazności dla rowerzysty, jak w przypadku szosowego motocykla sportowego.
Dzięki Superleggerze V4, Ducati jeszcze bardziej przesuwa granice. Wiedza i doświadczenie techniczne rozwijane i stale ewoluowane w MotoGP są dostępne dla entuzjastów inżynierii i osiągów dwuch kółek.