DB25 – Ducati Monster od Debolex

Od zawsze ceniliśmy sobie maszyny, które wychodzą z warsztatu deBolex Engineering: są zgrabne, szybkie i wyjątkowo dobrze wykonane. Niestety, dla większości z nas, perfekcja na tym poziomie wymaga długiego czasu na wykonanie i zasobnych portfeli na zakup.

Założyciel warsztatu Calum Pryce-Tidd i jego prawa ręka Des Francis skierowali teraz swoją uwagę na serię motocykli w limitowanej produkcji. Seria bazuje na Ducati Monster 1200 o mocy 147 KM i, jak sama nazwa wskazuje, powstanie ich tylko 25. Dziesięć zostało już zamówionych.

Zasada jest podobna do tego, co Singer robi z Porsche 911: wrażenia z jazdy są podniesione dzięki komponentom o podwyższonej jakości, a właściciele mogą dostosować maszyny do swoich upodobań. Czas budowy wynosi około czterech tygodni od momentu rozpoczęcia prac.

Dwa zbudowane do tej pory dB25 wyglądają tak samo dobrze jak poprzednie dzieła deBolex, z perfekcyjną co do milimetra (i ponadczasową) stylistyką. Żółty motocykl jest prototypem, z aluminiową karoserią jako wzorcem, ale kolejne 24 motocykle będą wykonane z jeszcze lżejszego włókna węglowego.

W dzisiejszym kontekście ma to sens z biznesowego punktu widzenia. Jednorazowe projekty wymagały ogromnego nakładu pracy i szkoda było produkować tylko jeden motocykl. “W przypadku serii możemy opracować prototyp w podobny sposób, ale poświęcić stosunkowo niewiele czasu na stworzenie wszystkich narzędzi do jego odtworzenia” – mówi Calum.

“A potem jesteśmy przygotowani do tworzenia tylu motocykli, ile jesteśmy w stanie obsłużyć”. Na przykładzie form dB25 widać, że deBolex może wyprodukować część ogonową w mniej niż dwa dni.

Każdy z motocykli Monster 1200 zostanie gruntownie zmodyfikowany przy użyciu ponad stu nowych komponentów. Obejmują one lekką aluminiową tylną ramę, polimerowy akumulator i nie mniej niż 21 paneli z włókna węglowego. Jest też 60 laserowo wycinanych części z metalu i 22 komponenty aluminiowe CNC.

Praktycznie każdy widoczny element jest nowy, poza ramą i wspaniałym silnikiem Testastretta o pojemności 1,198 cm3.

Jest to duże wyzwanie – nawet większe niż wysiłek włożony w najbardziej skomplikowane, jednorazowe egzemplarze deBolex. “Tworzenie produkcji niskonakładowej to zupełnie inna sprawa” – mówi Calum. “Trzeba było wykonać elementy i narzędzia, abyśmy mogli dokładnie odtworzyć każdy dB25”.

“Chcieliśmy wykonać wszystkie prace we własnym zakresie, od projektu i kształtowania metalu aż po włókno węglowe, lakier i obszycie siedzeń. Dzięki temu możemy utrzymać wysoki poziom jakości wykonania i stworzyć idealny mariaż wszystkich komponentów.”

Nowy zbiornik jest tego dobrym przykładem. Etanol zawarty w benzynie wżera się w żywicę zbiornika wykonanego z włókna węglowego, więc Calum i Des stworzyli formę dla polimerowego zbiornika paliwa. Jest ono mocne i trwałe, a także lekkie. Na zbiornik ten nałożono następnie karbonową osłonę.

Nowa aluminiowa rama pomocnicza jest przykręcana bezpośrednio do maszyny, co było jednym z powodów, dla których Calum wybrał Monstera jako bazę. Rama nośna zawiera szybko zwalniane siedzenie oraz schowek na rękawiczki i jest wykończona cienką warstwą Cerakoty.

Przemyślane tylne elementy są znakiem rozpoznawczym deBolex, z wygodnymi siedzeniami i eleganckim, ale praktycznym designem. Dla tej serii, Calum i Des stworzyli formę pianki do siedzenia, dzięki czemu mogą konsekwentnie produkować dokładne dopasowanie do podstawy i kontrolować gęstość pianki. Jeśli chodzi o tapicerkę, klienci mogą wybierać spośród różnych tkanin i wzorów wykończeń.

Doskonałe zawieszenie było kolejnym powodem, aby wybrać Ducati. Ale w razie potrzeby, deBolex może zmodernizować monoshock do Maxton RT10 z niestandardowym uchwytem do montażu zbiornika. (Klienci wymagający najlepszego przedniego zawieszenia mogą wybrać Monster S jako motocykl bazowy, z 48 mm w pełni regulowanymi widelcami USD Öhlins).

Górne jarzmo jest niestandardowe, z wbudowanym mocowaniem prędkościomierza i mieści clip-ony Gilles z uchwytami Renthal. Standardowa pompa hamulcowa Brembo może zostać zmieniona na Magura HC3s (jak w żółtym prototypie).

Calum dokonał lekkich modyfikacji ramy głównej, aby pomieścić nowe wsporniki owiewek i wyprostować linie. Nowe mocowania zostały wykonane z ciętej laserowo stali i aluminium, a klienci mogą dopasować kolor ramy do wybranego przez siebie koloru nadwozia lub otrzymać ją wykończoną w czarnym lub srebrnym malowaniu.

Zgrabna osłona reflektora to jeden z naszych ulubionych elementów w dB25, który oferujemy jako opcję. Jest ona podobna do tej stosowanej w Triumphie Thruxton firmy deBolex, z szybkim mocowaniem. “Można go przechowywać pod siedzeniem w ochronnej torbie z tkaniny”, mówi Calum. “Jego prostota użycia może odmienić motocykl w kilka sekund”.

Dwie pokazane tu maszyny ledwie rysują powierzchnię, jeśli chodzi o gotowy wygląd. Dostępne są trzy różne opcje ekranów, cztery opcje wydechu (w tym systemy SC Project), trzy sposoby umieszczenia wskaźników, a nawet trzy różne style uchwytów kierownicy.

Jeśli chodzi o kolory i wykończenia ramy, możliwości są niemal nieograniczone. Nawet koła są oszałamiające: biały motocykl jest wyposażony w nowe, jednostronne, kute obręcze aluminiowe UP7X firmy Dymag, a klienci mogą również zamówić stojaki do parkowania pomalowane tak, aby pasowały do ich motocykla.

“Przy wyborze specyfikacji motocykla to klient może odcisnąć swoje piętno na naszej wizji” – mówi Calum. “Mogą mieć tak duży lub tak mały wpływ na ten etap, jak tylko chcą. Jeśli chcą podjąć ostateczną decyzję w sprawie każdego wymienionego komponentu, zachęcamy ich do tego. Jeśli wolą, abyśmy to my przejęli stery lub pomogli im poprowadzić ich przez ten etap, również możemy to zrobić.”

Calum zachęca klientów, aby przedstawili mu swoje wyobrażenie na temat kolorów, które chcieliby zobaczyć w ostatecznym wykończeniu. Na tej podstawie opracowuje paletę kolorów, która uzupełnia klasyczne linie projektu.

Jeśli chcesz zaparkować jeden z tych pięknych dB25s w swoim garażu, być może w kolorze swojego 911, będziesz musiał wygospodarować ponad 38 000 funtów. Ale obejmuje to nowy lub z niskim przebiegiem Ducati Monster 1200 – prawdopodobnie kosztujący od 11 000 do 15 000 funtów.

A to sprawia, że najnowsze dzieło deBolexa jest naprawdę bardzo kuszącą propozycją.

images: debolex