W ubiegłym roku miałem okazję testować TMaxa SX i będę szczery, byłem pod wrażeniem – skuter który jeździ jak motocykl.
Pierwsze rzut oka
Skuter ma pojemność 530 cm3, zasilany jest dwucylindrowym silnikiem. Tryby jazdy w mieście (T) i sportowy (S) pozwalają dopasować oddawanie mocy na tylne koło w zależności od potrzeb. Kontrola trakcji pomaga zapanować nad uślizgiem tylnego koła.
Stylizacyja nie zmieniła się bardzo w stosunku do modeli z poprzednich roczników. Jedynie przednia lampa i owiewka są bardziej akcentowane niż w poprzedniku. Sama owiewka dobrze chroni przed wiatrem, a lampy LED bardzo dobrze oświetlają drogę w nocy.
Ergonomia jest na najwyższym poziomie, wszystkie przyciski są optymalnie rozmieszczone, łatwo dosięgnąć je kciukami. Wskaźniki są dobrze widoczne zarówno w dzień jak i w nocy.
TMax jest szeroki, siedzisko jest wygodne i oferuje wystarczająco dużo miejsca do przechowania kasku, lekkiej kurtki i rękawiczek.
Wrażenia z jazdy
Ogólnie TMax SX jest duży, z nisko położonym środkiem ciężkości, bardzo dobrą stabilnością i wygodnym siedziskiem.
Gabaryty mogą przeszkadzać niektórym kierowcom, pewnie oprzeć stopę na asfalcie. Ja przy swoich 182 cm musiałem się lekko zsuwać z siedzenia żeby oprzeć w pełni stopę na drodzę.
Na trasie, w trybie S dwucylindrowy silnik jest zaskakująco żwawy. Przez większą część zakresu obrotów moc jest oddawana płynnie. Ciekawostką są hamulce są z Yamahy R6, pozwalają one bez problemu dynamicznie hamować skuterem.
Tryb T, przeznaczony do miasta, przydaje się podczas jazdy w deszczu. Odpowiednio kastrowana moc pozwala uniknąć niespodzianek w postaci uślizgu tylnego koła.
Prowadzenie to ciekawa mieszanka wrażeń, kierownica jest długa i stosunkowo wąska, dzięki czemu skuter ma świetną sterowność. Tak zaprojektowany układ kierowniczy pomaga w sportowej jeździe, zakręty pokonuje się z pewnością godną sportowego motocykla. Agresywnej jeździe sprzyja spory prześwit, sztywna rama i dobrze zestrojone zawieszenie.
Podsumowując
T-Max 530 SX jest duży i posiada odpowiednią moc, aby można go było używać do jazdy nie tylko do pracy.
Pasażer na dłuższych trasach będzie miał wygodnie. Jedynym małym mankamentem jest szerokośc siedziska i skutera, co może utrudnić niższym osobom manewrowanie parkingowe.
Dobrze pracująca automatyczna skrzynia biegów sprawdza się w korkach. Dynamiczny silnik pozwala na agresywna jazdę, a współpraca zawieszenia z hamulcami, kontrolą trakcji i ABS gwarantuje bezpieczeństwo i pozwala na większy margines błędu.
Plusy
- Niesamowita moc – jak na skuter
- Wyjątkowo płynne przyspieszenie
- Tryby jazdy
- Kontrola trakcji
- Hamulce od Yamahy R6
- Nisko osadzony środek ciężkości
- Pojemny schowek
- Centralny zamek / odpalanie bezkluczykowe
Minusy
- Wysokość
i szerokośćsiedzenia . - Szeroki, pewne oparcie stóp przy niższym wzroście może być trudne